Pages




Monday, December 6, 2010

Tinta terakhir 1431H

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Assalamualaikum w.b.t .....Salam ukhuwwah fillah abadan abada...Salam penuh keceriaan buat sahabat2..teman2..serta kawan2 yg dikasihi selalu....






Meniti bicara sorg insan di penghujung tahun 1431H...pelbagai kisah..pelbagai cerita..namun segalanya tidak mungkin akan dikongsi di dalam blog ini...biarlah ia menjadi memori yg tersimpan kemas dalam ingatan...menjadi kenangan serta memori yg pasti x akan dlupakan....


Yang pasti sebentar lagi kita akan membuka lembaran baru....awal Muharram 1432H.....
Biarkanlah segala tragedi..segala mcm yg terjadi yg memberi memori pahit dlm lipatan sejarah kehidupan ini tersimpan kemas dlm kenangan......Yang berlalu pasti tidak akan dapat diubah lagi.....yang berlalu biarkan ia berlalu..ambillah pengajaran moga kita dapat memperbaiki diri sendiri...agar kita dapat membangunkan diri sendiri.....


Apapun cerita...kisah....di sebalik kehidupan seorang insan ini dapat disimpulkan seperti ini....:


Dalam mengejar impian yg terbuku di hati pasti mengundang pelbagai ujian.....ada impian dapat dicapai...ada juga yg x dapat dikecapi...
sedih!!
kecewa!!!!


namun segalanya terubat dengan ayat-ayat cinta yg mendamaikan hati:


" Allah tidak akan membebani seseorang sesuai dgn kesanggupannya....."


Apabila diimbas kembali kisah kehidupan itu....terlalu banyak cerita..terlalu banyak kisah...




Suka dan duka silih berganti...susah dan senang.....pahit dan manis....sihat dan sakit.......segalanya silih berganti..sesuai dgn fitrah kehidupan ini yg djdkn berpasang-pasangan sepertimana firman Allah dlm surah Yaasin ayat 36 :


"Maha suci Tuhan yg telah menciptakan pasangan2 semuanya dari apa yg ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka atau dari apa yang tidak mereka ketahui..."


Melalui perjalanan ini..aku sedikit demi sedikit telah mengenal erti sebenar kehidupan yg penuh tipu daya..maka jika kamu terpedaya dgnnya rugilah kamu wahai org2 yg lalai.....
Dalam membina jati diri juga pasti diuji dgn pelbagai tipu daya syaitan ....maka berlindunglah kamu dari tipu dayanya yg pasti tidak akan pernah putus asa untuk menyesatkan sekalian manusia hingga ke akhir kehidupan ......


Kdgkala hatiku berbicara...:


Nyah kau dari hidupku wahai awan yg mendung
menjauh kau dari aku wahai langit nan hitam
Aku tidak selamanya seteguh karang di dasar lautan
Aku tidak selamanya kukuh di puncak gunung nan tahan
Ke mana kau menghilang wahai mentari nan terang
Ke mana kau pergi wahai bintang2 yang gemerlapan
aku tidak sanggup hidup dalam kegelapan dan kesepian
Bertemankan onak dan duri di perjalanan
Aku tidak gagah tuk selamanya kecewa
Aku tidak bisa tuk menitiskan air mataku lagi
Kerana titis2 darah di perjalanan sudah cukup tuk aku lemah di perjalanan ini
Nyah kau dari hidupku warna2 gelap nan kelam......


Ternyata bait2 bicara hati di atas lebih mendorong ke arah putus asa yg pasti akan mengundah kemusnahan......ya Allah ampunilah segala kekhilafan ku ya Allah....kini...ak belajar untuk menerima ketentuanMu dgn redha....




Andaiku tahu bila masa ajalku
Akanku bina sebuah mahligai di syurga
Namun apakan daya
Tuhan penentu segala
Aku hanya hambaNya yang hina
Penuh noda dan dosa
Inginku kembali menaut cintaNya
Namun aku malu atas segala dosa
Ku mohon keampunan Mu Tuhan
Andai esok ajalku
Kau bersihkanlah diriku
Biarlah aku menerima balasanku di dunia
Tidak ku sanggup menanggungnya di akhirat sana
Ampunkan aku Tuhan
Aku tidak layak memasuki syurgaMU
Namun takku sanggup menghadapi nerakaMu
Izinkan aku kembali pdMu Tuhan
Aku redha atas segala takdir ketentuanMu
Bersihkanlah diriku dr segala dosa dan noda
Sebelum aku kembali pdMu buat selama-lamanya..
Ampunkan aku Tuhan
Hati dan jiwaku tidak teguh dgnMu
Terlalu mudah aku leka dgn nikmat yg sementara
Tanpa memikirkan azab yang selamanya
Ampunkan aku Tuhan
Aku redha dgn sgala ketentuanMu
Izinkan aku untuk mengaut cinta dan kasihMu
Hanya pdMU...
Ku pasrah segalanya......


No comments:

Post a Comment

Cute Red Flying Butterfly