Pages




Wednesday, December 1, 2010

Rasulullah s.a.w tidak pernah kenyang hingga dua kali dalam sehari



Masruq bin al-Ajda meriwayatkan:
 " Suatu hari saya mengunjungi Aisyah r.h.a. Ia kemudian menghidangkan makanan dan berkata: 
 'Ketika aku makan hingga kenyang, aku selalu menangis.' 
Saya bertanya: 'Mengapa engkau menangis?' 
 Aisyah menjawab: ' Aku teringat keadaan ketika Rasulullah s.a.w meninggal dunia. 
Demi Allah, baginda tidak pernah makan roti dan daging hingga kenyang sebanyak dua kali dalam sehari."
(Riwayat al-Tirmizi)




Dalam hidup ini kita terlalu banyak mengeluh...
Kita lupa utk bersyukur atas setiap apa yg kita peroleh..

.Kita juga x pernah ataupun kurang menghargai setiap nikmat yg kita dapat...
 Melalui kisah di atas dapat kita lihat bagaimana Rasulullah seorang yg bersederhana dalam kehidupan baginda....
Jauh sekali dgn kehidupan kita yg penuh dgn pembaziran..Hatta sebutir nasi jarang kita ambil kisah, di buang begitu saja....
apatah lagi makanan2 yg seringkali kita bazirkan... Renung2kanlah...jika hendak melakukan pembaziran terhadap makanan tidak kira banyak ataupun sedikit pembaziran itu jauhkanlah kerana itu sikap syaitan yg suka melakukan pembaziran... Tidak kah kita ingat akan saudara2 kita yg masih ramai kebuluran di luar sana?? saat kita berasa kenyang mereka kelaparan...

No comments:

Post a Comment

Cute Red Flying Butterfly