Pages




Saturday, January 26, 2013

..:: Berubah Menuju-NYA ::..

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِ الرَّحْمَنِ ارَّحِيم

" Bila mana seorang insan itu terdetik dalam hatinya untuk melakukan perubahan menuju Allah, maka di saat itu jugalah syaitan dan iblis laknatullah akan mula bertindak menyucuk jarum-jarum halusnya ke dalam hati insan itu..."


Melaksanakan sesuatu perubahan daripada kebiasaan seseorang di dalam kehidupan sehariannya merupakan sesuatu yang memerlukan pengorbanan yang tinggi. Apatah lagi jika jalan perubahan yang dipilih itu adalah jalan menuju cinta Allah.
" Cinta Allah itu tujuan,
cinta Rasulullah itu jalan...
Tidak tercapai tujuan LAILLAHAILLAH, 
Tanpa mengikut jalan MUHAMMAD RASULULLAH..."

Kita hidup di dunia ini hanyalah sementara. Kita adalah hamba maka sesuai dengan status hambaNYA kita layak diuji dan terus diuji. Bagi mereka yang Allah berikan cahaya petunjuk di dalam hati mereka, maka mereka akan sedar akan tujuan hidup mereka adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah bukannya keredhaan manusia. Namun, dewasa ini berapa ramai antara kita yang lebih takutkan manusia daripada takutkan Allah??? Dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara hendaklah kita meletakkan pergantungan yang kuat pada Allah. Kerana hakikatnya manusia tidak memiliki apa-apa kekuatan melainkan dengan izin Allah.

Buat sahabat-sahabatku yang dikasihi Allah....
Aku ingin memberitahu kamu bahawa amat tinggi kecintaan Allah terhadap kita namun kita sering lalai dari mengingati-NYA. Betapa tingginya dan dalamnya kasih Rasulullah kepada kita umatnya di akhir zaman, namun kita tidak pernah mengingati Baginda dek sibuk dengan urusan keduniaan yang tidak pernah ada kesudahannya. Allahurabbi. Andai di dalam hati kita punyai kecintaan yang terlalu dalam terhadap Allah dan kerinduan melampau terhadap Rasulullah, setiap urusan keduniaan akan mengingatkan kita kepada kematian. Terlalu rindu untuk bertemu dengan-NYA.

Sahabatku yang dicintai Allah,
Jika terdetik di dalam hatimu untuk melaksanakan perubahan, jangan pernah berpaling lagi. Genggamlah rasa hati untuk berubah itu dan jangan peduli akan bisikan-bisikan syaitan yang meresahkan hatimu. Jangan peduli akan pandangan serong manusia-manusia sekeliling kerana pandangan Allah lebih bernilai daripada pandangan manusia. Saat kamu lemah tidak memiliki sesiapa untuk mengadukan rasa hatimu, kembalikan rasa itu kepada Allah. Mengadulah dengan-NYA di setiap hening malam. Betapa Allah Maha Mendengar pengaduan hamba-NYA di saat itu. Terlalu tinggi kecintaan Allah terhadap hambaNYA yang kembali bertaubat pada-NYA. Biarkan segala resah, gelisah perasaanmu itu mengalir bersama air mata penyesalan di saat kau bersama Tuhanmu. Ketika tiada insan lain yang mendengarkan masalahmu itu, di saat itulah Allah menurunkan rahmat kedamaian di dalam hatimu. Kasih sayang Allah itu ajaib sahabatku. Di saat hambaNYA kecewa dengan rahmatNYA, ALLAH datangkan derita kehidupan agar kita kenal apa erti kecintaan pada TUHAN. Bila mana ALLAH inginkan kebaikan bagi seseorang hambaNYA, DIA turunkan berbagai ujian buat hambaNYA itu agar mereka kuat dalam perjuangan kehidupan, agar mereka tidak lalai dibuai arus kelalaian dan kealpaan.

Sahabatku yang dikasihi Allah,
Di saat semua insan menghina dan mengata tentangmu, laluilah dengan kesabaran dan bergembiralah kerana jalan itu adalah jalan yang pernah Rasulullah hadapi. Damaikan hatimu dengan janjiNYA sahabatku. Tidak perlu menyimpan dendam terhadap mereka. Sebarkan kemaafan dan doakan mereka. In shaa Allah kedamaian dan ketenagan itu pasti menjadi milikmu dengan izin Allah. Kuatkan pergantunganmu pada Allah di jalan perubahan ini kerana iblis tidak akan pernah putus asa menghentikan penghijrahanmu itu. (^_^)

"..Perubahan itu menuntut kesabaran,
Walau mendapat tentangan pasti ada rahmat Tuhan..."
 

-AAJ MILIK ALLAH | An Awesome Journey-
..:: Jalan-NYA Bukan Mudah, Tapi Indah !! ::..


2 comments:

  1. berjuang itu bukan mudah, tapi indah. ada orang tulis dalam buku semalam =) terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Iya..that's true..Bersabarlah menanti keindahan dari-NYA...Kerana cerita hidup ini adalah anugerah terindah dari Pencipta...(^_^)
    Sama2...Damaikan hatimu dengan janji-janji Allah...=)

    ReplyDelete

Cute Red Flying Butterfly